Project Malaysia: An experiment in nation building

Their first theme is “The politics of race”, and how it affects all of us, whether we like it or not. Click on the image above to get to their website. Leave comments after their articles to tell them what you think. This is a project for all of us, no matter what colour, size, shape.

The post below is from Haris Ibrahim’s blog post HERE. A commentator there, Naksam, asked for a Malay translation. I hope my version does it justice.

*****

On 14th May last year, I wrote this in my post ‘Bangsa Malaysia : Cyber Dream?’

Pada 14 Mei tahun lalu, saya telah menulis yang dibawah dalam pos “Bangsa Malaysia: Cyber Dream?”

Until ’sons and daughters of Malaysia’ can truly mean each is a brother and sister one to the other who look out for each other at all times and not only when it is ’safe’, those who continue to dominate us by the ‘divide and rule’, ‘Malays must have political power cos the Chinese hold the economy’ and ‘don’t you dare question our rights’ rethoric will continue to rule the day.

Sampailah “anak-anak Malaysia” boleh benar-benar menjadikan setiap daripada kita sebagai saudara dan menjaga sesama sendiri pada setiap masa, dan bukan sahaja apabila “selamat”, mereka yang terus menguasai kita dengan cara “bahagi dan perintah”, retorik “Melayu mesti mempunyai kuasa politik kerana Cina memegang kuasa ekonomi” dan “Jangan berani awak menyoalkan hak kami” akan terus menjadi perkara biasa.

Until you are unable to sleep because there are brothers and sisters languishing as ISA detainees, poor and the impoverished, religiously persecuted, know then that your own desire for Bangsa Malaysia is only skin deep.

Sampailah anda tidur tak lena kerana terdapat saudara-saudari yang merana sebagai tahanan ISA, yang miskin dan terhakis, yang ditindas oleh soal agama, maka sedarlah yang hasrat anda untuk “Bangsa Malaysia” hanyalah sekadar cakap sahaja.

______________________________________

Over the last year or so, I have had the opportunity to meet so many people who have voiced the same hope : no more race or religious discrimination; no more marginalised anak Bangsa Malaysia; one people, one nation; needs-based affirmative action programme.

Dalam masa setahun ini, saya telah mendapat peluang untuk mengenali ramai prang yang telah menyuarakan harapan yang sama: Tidak mahu lagi diskriminasi kaum dan agama; tidak mahu lagi anak Bangsa Malaysia yang terpinggir; satu bangsa, satu negara; program yang berdasarkan keperluan rakyat.

And at every ceramah that I spoke at in the run up to GE12, I concluded with the same appeal to all : that we dedicated our vote on 8th March as a vote for change and to end the plight of every marginalised anak Bangsa Malaysia who has been victimised for years by BN’s divide and rule.

Dan dalam setiap ceramah yang telah saya hadiri dalam masa kempen GE12, saya mengakhiri dengan rayuan yang sama kepada semua: supaya kita menjadikan undi kita pada 8 Mac sebagai satu undi untuk perubahan dan untuk menamatkan kesusahan yang dialami oleh setiap anak Bangsa Malaysia yang terpinggir akibat cara pemerintahan BN yang berasaskan “bahagi dan memerintah”.

Not marginalised Malays, Chinese, Indians, Orang Asli, East Malaysians.

Bukan anak Melayu, Cina, India, Orang Asli, Iban, Kadazan, yang terpinggir.

Marginalised anak-anak Bangsa Malaysia.

Anak-anak Bangsa Malaysia yang terpinggir.

I watched Dateline’s ‘Malaysia’s Indian Uprising’ sometime back and watched it again today. Please make time to watch it.

Saya telah menonton “Dateline’s ‘Malaysia’s Indian Uprising’” suatu ketika dulu, dan telah menontonnya sekali lagi hari ini. Sila ambil masa untuk menontonnya.

I watched the footage of the little boy making his way amidst the rubble, the remains of what was once a temple, looking for the statue of a deity that had obviously once stood there, and found myself asking, ‘What reason have we given this little child to feel real love for king and country?’

Saya menonton gambaran seorang anak kecil mencari-cari pepatung ukiran Tuhan Hindu dalam sisa-sisa kuil yang telah dirobohkan, dan bertanya kepada diri, “Adakah terdapat apa-apa sebab yang telah kita berikan kepada anak kecil ini untuk benar-benar merasakan cinta kepada raja dan negara?”

I watched former rubber tappers, 82 year old Sathasivam and 73 year old Nyanammah reminisce about days long gone when they had reason to believe, and asked myself, ‘Have they not contributed to make this land what it is today? Are they not entitled to a little patch they can call ‘home’? Must they beg?’

Saya melihat Sathasivam (berumur 82 tahun) dan Nyanammah (73 tahun) yang pernah menjadi penoreh getah mengingati kembali hari-hari dulu di mana mereka masih mempunyai harapan, dan bertanya kepada diri, “Adakah mereka tidak pernah menyumbang untuk menjadikan tanah kita ini sepertimana ia sekarang? Adakah mereka tidak berhak untuk memiliki sedikit bahagian daripada itu yang boleh mereka menjadikan “rumah”? Perlukah mereka sedekah?”

I watched the short footage of the prayers being carried out in the makeshift temple following the temple demolition and asked, ‘Can we not see the beauty in the diversity with which each community approaches the Divine in worship and the celebration of life and His Grace? Does not true faith bring with it enough humility to embrace this diversity as part of His grand scheme?’

Saya menonton klip pendek di mana doa dijalankan dalam kuil sementara yang telah dibangunkan selepas kuil yang asal dirobohkan, dan bertanya kepada sendiri, “Tidakkah kita nampak keindahan perbezaan kita dimana setiap komuniti menghampiri Tuhan dalam pendoaan, meraikan hidup dan bersyukur? Tidakkah kepercayaan sebenar membawa dengannya kesopanan dan kerendahan diri untuk menerima perbezaan ini sebagai sebahagian daripada rancangan-Nya?”

I fully understand how a community of one ethnic group living together and facing constant discrimination, deprivation of economic and educational opportunities, and the denial to live and practise their cultural and religious heritage in peace, at the hands of a near all-Malay BN administration might, as an ethnic community, feel resentment towards that administration, in particular, and the ethnic group that principally makes up that administration, generally.

Saya memahami bagaimana suatu komuniti yang terdiri daripada satu kaum yang menghadapi diskriminasi yang berterusan, dinafikan peluang ekonomi dan pelajaran, dan tidak diberi peluang untuk hidup dan melaksanakan warisan budaya dan agama mereka dalam keadaan aman, dalam tangan pemerintahan BN yang hampir semuanaya Melayu, akan merasakan marah terhadap pemerintahan tersebut, dan juga terhadap kaum yang menguasai pemerintahan itu.

Yet, the equally understandable reaction by such a marginalised ethnic community and its leaders to demand of the BN administration immediate attention and redress for the community, as was done in the Hindraf rally, firstly, ignores two very important truths about their condition and, secondly, lends to the BN administration the very framework with which to perpetuate its divide and rule.

Tetapi, reaksi oleh kaum yang dipinggirkan itu, dan ketua-ketua mereka untuk menuntut dari kerajaan BN perhatian segera dan pembetulan untuk komuniti tersebut sepertimana yang dilakukan oleh himpunan Hindraf, walaupun difahami, tetapi reaksi ini telah mengabaikan dua kebenaran yang amat penting tentang keadaan mereka, dan memberikan lagi kepada pemerintahan BN peluang untuk menggunakan cara “bahagi dan perintah”.

The first important truth is that the marginalisation in this country has not afflicted only one ethnic community .

Kebenaran yang pertama adalah bahawa kepinggiran tidak hanya berlaku kepada satu-satu kaum sahaja di Malaysia.

Indians, Malays, Chinese, Orang Asli, East Malaysians, all have been affected.

Orang India, Melayu, Cina, Orang Asli dan mereka dari Sabah dan Sarawak, semuanya turut terlibat.

True, some are more affected than others, but all marginalised nonetheless.

Benar, ada yang lebih merasakan kesusahan daripada yang lain, tetapi semuanya terpinggir.

The second truth, in my view, is that the divide that exists is not racial but only made to appear as such by UMNO and BN.

Kebenaran kedua, pada pendapat saya, adalah bahawa pembahagian yang wujud bukannya pembahagian antara kaum, tetapi hanya dijadikan tampak sebegitu oleh UMNO dan BN

It is a class divide.

Ini adalah pembahagian kelas.

The ‘us and them’ is a divide between the ‘haves’ and the ‘have-nots’, with home and the homeless, with status and without.

Pembahagian antara “kita dan mereka” adalah antara yang “ada” dan yang “tiada”, antara yang berumah dan tidak, antara yang mempunyai status dan yang tidak.

With hope and the hopeless.

Antara yang mempunyai harapan, dan yang tidak.

Privileged, not so, and none whatsoever.

Antara yang ada hak istimewa, yang tidak seberapa, dan yang langsung tiada apa-apa.

How long more must this go on?

Berapa lama lagi mesti ini berlaku?

As long as we continue to think and make demands along the lines of ‘Malay rights’, ‘Chinese rights’ and ‘Indian rights’, we, you and I, will serve as the perfect frame-work for UMNO and its cohorts in BN to perpetuate their race-based divide and rule.

Selamalah kita masih fikir dan membuat tuntutan dengan kata-kata seperti “hak Melayu”, “hak Cina”, dan “hak India”, kita, anda dan saya, akan terus memberi pentas untuk UMNO dan gengnya dalam BN untuk melaksanakan “bahagi dan perintah” berasaskan kaum.

I am not for one moment advocating that we all abandon our ethnic and cultural identity. Quite the contrary, I urge that we recognise and acknowledge our diverse cultures as the richest attribute we, as a nation, possess. Sadly, this is so often overlooked.

Saya tidak langsung memaksudkan yang kita melupakan identiti warisan budaya dan keturunan kita. Sebaliknya, saya pohon agar kita mengenali perbezaan budaya kita sebagai kekayaan yang kita, sebagai sebuah negara, punyai. Yang sedih, ini tidak berlaku.

What I do say is that there is no rationale why ethnicity should found the basis of right to education, housing , employment and government assistance to ensure that every citizen receives every possible opportunity to lead a decent life.

Apa yang saya ingin sampaikan ialah tiada apa-apa sebab mengapa kaum perlu menjadi asas untuk menentukan hak dalam pendidikan, perumahan, pekerjaan dan pertolongan dari kerajaan, bagi memastikan semua warganegara mendapat peluang yang sama untuk mempunyai hidup yang selesa.

We are a rich country. That wealth was meant for all.

Negara kita kaya. Kekayaan ini adalah sepatutnya untuk semua.

BN’s policies, in this regard is nothing short of apartheid, is unIslamic and runs foul of the tenets of all the great faiths.

Polisi-polisi BN, dalam soal ini adalah tidak lain daripada apartheid, tidak berasaskan Islam, dan bertentangan dengan kepercayaan yang lain.

And we all, Malay, Chinese, Indians, East Malaysians know this in our hearts.

Kita semua, Melayu, Cina, India, dan orang Sabah dan Sarawak, tahu dan memahami dalam sudut hait kita.

Why do we allow this continue?

Kenapa kita membenarkan semua ini terus berlaku?

Understandably, there will be Malays who will feel threatened by these ideas.

Boleh difahami, terdapat orang Melayu yang akan terugut dengan pemikiran sebegini.

Why?

Mengapa?

In my view, because of the continued racist posturing of UMNO and some Muslim and / or Malay NGOs, claiming that the special privileges of the Malays are under siege.

Pada pendapat saya, adalah kerana pendirian UMNO dan beberapa NGO Muslim/Melayu, yang asyik mendakwa bahawa hak istimewa orang Melayu telah tergugat.

UMNO and those Muslim and / or Malay NGOs lie.

UMNO dan NGO Muslim/Melayu ini bohong.

To my Malay brothers and sisters, I say this not to hurt, but the truth is, the arrangement put in place by the Federal Constitution did not guarantee you ’special privileges’.

Kepada saudara-saudari Melayu saya, saya berkata sebegini bukan untuk menyakiti, tetapi inilah kebenarannya, Perlembagaan Persekutuan tidak menjaminkan apa-apa “hak istimewa”.

What was put into place was a provision to allow the Malays and the indigenous citizens alive at the time of independence from the British to enable them to ‘catch up with the others’ so to speak.

Apa yang telah tertera adalah usaha sementara untuk memberi peluang kepada orang Melayu dan orang asli yang hidup pada masa kemerdekaan supaya dapat “mengejar mereka yang lain”.

That was in 1957.

Itu pada tahun 1957.

And this provision was never intended to last forever.

Dan usaha ini tidak diniatkan untuk terus selamanya.

It is now 2008.

Sekarang tahun 2008.

To my Malay brothers and sisters, what you must know is that UMNO has, since the advent of the NEP, used the concept of ketuanan Melayu and its equivalent to rob all, including the Malays.

Kepada saudara-saudari Melayu, apa yang perlu anda tahu adalah UMNO, sejak perlaksanaan NEP, telah menggunakan konsep “ketuanan Melayu” untuk merampas segalanya, termasuk dari orang Melayu.

And everytime this abuse has been challenged, UMNO and their servants in the MSM will spin and present this to you as a challenge to your non-existent ’special rights’.

Dan setiap kali penyalahgunaan kuasa ini dicabar, UMNO dan pekerja-pekera mereka dalam MSM akan memutarbelitkannya dan membentangkan kepada anda sebagai suatu cabaran terhadap “hak istimewa” anda yang sebenarnya tidak wujud.

To my Malay brothers and sisters, you must see that in order to further their own agenda, UMNO will continue to portray the Malay community as helpless and constantly in need of crutches.

Kepada saudara-saudari Melayu saya, anda mesti sedar bahawa, untuk memastikan kedudukan mereka sendiri, UMNO akan terus menggambarkan komuniti Melayu sebagai lemah dan memerlukan pertolongan.

This is not true.

Ini tidak benar.

Many, many Malays have made it on their own without ‘crutches’. They are testimony that Malays, like everyone else, can.

Ramai orang Melayu yang telah mencapai kejayaan tanpa perlu disokong oleh “tongkat”. Merekalah bukti bahawa orang Melayu, seperti orang lain, juga boleh berjaya.

UMNO will not allow the Malay community any self-esteem because it does not serve UMNO’s interests.

UMNO tidak akan memberikan kepada komuniti Melayu sebarang maruah diri kerana ini tidak memberi apa-apa kebaikan kepada UMNO.

The concept of Bangsa Malaysia envisages that all anak Bangsa Malaysia are equal.

Konsep Bangsa Malaysia adalah konsep dimana semua anak Bangsa Malaysia adalah sama rata.

This is as it should be.

Inilah apa yang sepatutnya.

Islam teaches us that God made us all equal.

Islam mengajar kepada kita bahawa Tuhan menjadikan kita semua samarata.

Islam teaches us that those who are blessed with more must reach out to those who have less.

Islam mengajar kepada kita bahawa mereka yang ada lebih mesti mencapai kepada mereka yang kurang bernasib.

All who have less, without exception must be helped.

Mereka yang kurang berupaya mesti ditolong, tanpa pengecualian/

This is implicit in the concept of Bangsa Malaysia.

Ini tidak boleh dipisahkan dari konsep Bangsa Malaysia.

Islam teaches us that we are all brothers and sisters in creation.

Islam mengajar kepada kita bahawa kita semua saudara dalam ciptaan-Nya.

This is the very foundation of Bangsa Malaysia.

Ini menjadi asas kepada Bangsa Malaysia.

To my Malay and non-Malay brothers and sisters who share the views above, let us work together to help others see the truth of what has been happening in our country.

Kepada saudara-saudari Melayu dan bukan Melayu yang turut mempunyai pendapat seperti ini, marilah kita bekerjasa membantu yang lain untuk sedar tentang kebenaran yang sedang berlaku dalam negara kita hari ini.

My friends and I are working on a series of Bangsa Malaysia talks that we hope to take through the country.

Rakan-rakan saya bersama diri saya sedang merancangkan siri ceramah Bangsa Malaysia yang kita harap dapat dibawa ke seluruh negara.

Owing to constraints of time and finance, we cannot yet say when we can get these off the ground.

Disebabkan ikatan masa dan wang, kita masih tidak pasti lagi bila masa kita dapat melancarkannnya.

When we do, we will need your help and support.

Apabila ini berlaku, kita akan memerlukan bantuan dan sokongan anda.

The Bangsa Malaysia concept aims to end the ‘us and them’

Konsep Bangsa Malaysia bercita-cita untuk menamatkan pembahagian “kita dan mereka”.

Let us work together to bring an end to this ‘us and them’.

Marilah kita berusaha bersama untuk menamatkan pembahagian “kita dan mereka” ini.


One Comment on “Project Malaysia: An experiment in nation building”

  1. Dear Michelle,

    thanks for supporting Project Malaysia. There is an observations section which we would be happy to have your views in. On another note, wrote a response to your e-mail, was wondering whether you received it.

    Regards,
    Imtiaz
    _____________
    I have received your reply. thanks so much.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s